
2004 Fort Bongo (NL)
Loustal & Coatalem
(Rien
de neuf à Fort-Bongo)

Fort Bongo / tek.: Loustal ; scenario: Loustal en
Coatalem [vert. uit het Frans Pieter van Oudheusden]
1e dr. - Amsterdam : Oog & Blik ; Amsterdam [etc.] : Het Raadsel [distr.],
2004. - 61 p : gekleurde ill ; 31 cm. - 9054920920
Naar twee oorspr. verhalen uit de bundel van Jean-Luc Coatalem getiteld
"Affaires Indigenes". - Vert. van: Fort Bongo. - Bruxelles : Casterman,
2003. -Ballonstrip.
Nederlandse vertaling "Rien de
neuf à Fort Bongo" van Loustal & Coatalem
verschenen op 24 december 2003 bij de uitgever Oog & Blik!
www.oogenblik.nl
Fort Bongo van Jacques de Loustal en Jean-Luc Coatalem verschijnt in een
gelimiteerde oplage van 1000 exemplaren

BD - Loustal
Rien de neuf au Katanga imaginaire de Fort-Bongo
Oorspronkelijke Franse titel Fort Bongo
Tekeningen . Loustal
Scenario . Loustal en Coatalem,
naar twee oorspronkelijke verhalen uit de bundel van Jean-Luc Coatalem
getiteld "Affaires Indigènes" (uitgeverij Flammarion, 1992)
Nederlandse vertaling Pieter van Oudheusden, Grafische verzorging Yuri
Landman
© 2003 Casterman, Brussel
© 2003 Oog & Blik, Amsterdam voor de Nederlandstalige editie
ISBN 90 5492 092 0
Eerste druk: januari 2004 - Pollina
Verspreiding: Het Raadsel, Amsterdam
France - n° 191973B

Loustal & Coatalem - Fort Bongo- 62 full colour pagina's- 90 5492 092 0 -
Euro 19,95- Mat Laminaat.
De samenwerking bij het boek de Chinese zee tussen Loustal en Coatalem is
goed bevallen het resultaat is een nieuw boek van beiden samen.
Een beklemmend liefdes verhaal in de tropen. Ondanks tropische ziektes,
onmogelijke liefdes en de blijvende dreiging van zijn ontslag sleept Cordier
zich zwetend en zuipend voort, in de prangende hitte. Loustal's stijl zorgt
voor sfeervolle prenten en het verhaal heeft een verrassend ontwikkeling en
geeft een kijk in het Congo van jaren 50.
Fort Bongo ex-libris
Een kleurrijke ballonstrip die speelt in
centraal Afrika, zo'n vijftig jaar geleden. Raoul Cordier werkt bij een
mijnbedrijf en raakt steeds verder geïsoleerd van zijn collega's. Hij is
afstandelijk, lastig en raakt ook steeds meer aan de drank, totdat de
dochter van de baas de afgelegen streek bezoekt. Raoul moet haar een dag
begeleiden en gaat daarna fantaseren dat hij een relatie met haar zal
krijgen. Dan begint een bizarre periode met een onverwachte afloop. Een
luxe, genummerde uitgave; het verhaal past volledig in de koloniale tijd van
België in de jaren vijftig. Sfeervol en boeiend tijdbeeld. Leuke tekeningen
in een nostalgische stijl van Afrika een halve eeuw geleden. De
hoofdpersonen komen door hun gedachten en dialogen ook behoorlijk uit de
verf. Een aardige strip dus voor jongeren die van iets aparts houden. -
Joost Cornet
|



 |
LOUSTAL & COATALEM
Fort Bongo (62 blz kleur, harde kaft, Oog & Blik), €1;9;95.
Vanaf de eerste pagina van Fort Bongo druipen de zweetdruppels uit
de tekeningen, van Jacques de Loustal. Het verhaal speelt zich af in
de voormalige Belgische kolonie Congo en de tropische hitte hangt
dan ook als een zware deken over het verhaal. We volgen de
lotgevallen van Raoul Cordier die vooreen internationaal bedrijf
bezig is aan zijn "contractuele jaar" in de tropen. Na een
voortvarend begin belandt Cordier echter al snel in een totale
lethargie. Zijn collega's negeren hem volledig en alleen ; bij het
bezoek van de dochter van de directeur wordt zijn eenzaamheid nog
één keer doorbroken. Als hij zich verkrampt aan haar vastklampt komt
het tot een dramatische apotheose. Sterk is vooral hoe beide auteurs
de beklemmende sfeer weten op te
roepen die opbouwt naar het onvermijdelijk einde.
JEAN-PAUL ARENDS
gelderlander 22-maart 2004 |
 |
Fort Bongo
--------------------------------------------------------------------------------
Niemendalletje, schuilend achter mooi kleurenpalet
Fort Bongo **
Loustal & Coatalem
Oog & Blik
Wie?: Jacques de Loustal, Franse illustrator/stripauteur van
ondermeer Besame Mucho, Woestijnkoorts en Kid Congo (allen met
Paringaux als scenarist), De Gebroeders Adamov en White Sonya
(beiden Jerome Charyn als scenarist), Java en Wat Hij van Haar
Verwachtte. Met scenarist Jean-Luc Coatalem maakte hij al eerder
Chinese Zee.
Wat?: Naar twee oorspronkelijke verhalen uit de bundel ‘Affaires
Indigènes’ (1992) van Coatalem. Hoofdpersonage is een zekere
Raoul Cordier, een trieste dronkeboer, gestationeerd ergens in
de Afrikaanse tropen en verguisd door zowat al zijn blanke
collega’s van het bedrijf Traficona. Wanneer hij op een nacht
Blanche, de dochter van de grote baas meeneemt op een
boottochtje en die voor haar bijna fataal afloopt, wordt hij
meteen overgeplaatst naar het armtierige Solutu, waar Cordier
stilletjesaan zijn ziel opvreet en beseft dat hij verliefd is op
Blanche...
Ons oordeel: Loustal is één van die illustrators wiens werk je
maar wat graag tegen je muren wil zien hangen, maar die als
stripauteur hopeloos te kort schiet. Het is niet eens zijn
stripstijl die je als lezer doet afhaken. Die wat houterige,
gekunstelde stijl wordt aangenaam gecamoufleerd met medewerking
van een verrassend kleurenpalet dat zo eigen is aan deze bekende
Fransoos. Nee, wat Loustals recente albums vaak zo oninteressant
maakt, zijn ‘s mans scenario’s, waarin hij de lezer vraagt
tussen de regels te lezen, maar in feite wel moet beseffen dat
hij weinig te vertellen heeft.
Ook deze Fort Bongo baadt weer in dat semi-intellectuele,
pseudo-elitaire sfeertje wat hem in de zogenaamde betere
stripkringen met enig ontzag op een hoger voetstuk plaatst. Een
mens vraagt zich af waarom. Bij het lezen van zijn recentere
albums komen namelijk weinig emoties los. Sterker, terwijl het
hoofdpersonage in deze Fort Bongo de ene (extreme) emotie na de
andere beleeft (bijna doodervaring, plotse verliefdheid,
dronkenschap, afwijzing en het besef dat een dodelijke ziekte
zich meester van hem heeft gemaakt) raakt het je als lezer
amper. Afgaande op eerder werk zweert Loustal bij enige
afstandelijkheid ten overstaan van zijn hoofdpersonages, maar hij
is Mattotti niet en kan die lacune dan ook niet invullen met
zijn kleuren en tekenwerk. En dan zijn er nog die talloze
cliché’s waarmee Loustal en co-scenarist Coatalem zich
ongegeneerd bevredigen. Hun nieuwste personage Raoul Cordier
wordt ondergedompeld in zulk een overvloed van voorspelbare
taferelen, dat je niet anders kan dan besluiten dat Loustal,
afgezien van zijn vroeger werk, een hopeloos overroepen
stripauteur is geworden die dringend zijn zeilen moet bijzetten
en zijn horizon verbreden. Graag zie ik zijn werk de muren van
mijn woonst opvrolijken, niet mijn bibliotheek aanvullen.
(De Morgen 07-01-2004)
Edited by: Bonte at: 8/1/04 12:38
|
|