|
Loustal
exposeert aquarellen over zijn Java-reis in Galerie Klerkx en Van Heerden,
Turfmarkt 22, Haarlem. Nog t/m 22 juni 1996. Do vr za 13-18 en na afspraak.
Loustal is een bescheiden individu, zeker voor een Fransman. Hij
laat het altijd wat voorname 'de' uit zijn familienaam weg, en de voornaam
Jacques doet er eigenlijk toch niks toe. Loustal staat dus kort en goed
voor superieur getekende stripalbums, bont van kleur, eenvoudig van
stilering en gedreven in de typering.
"Samen met mensen als Joost Swarte en
Lorenzo Mattotti behoor ik tot een klein groepje Europese tekenaars dat
werk maakt dat zich bevindt tussen de strip en de kunst in. We weten ons
daar goed in te handhaven en zitten eigenlijk ook niet zo met het eeuwige
dilemma van 'high' en 'low art'. Het werk zelf is bepalend, niet wat
anderen er van vinden."
De originele aquarellen van Loustals
recente reisverslag Java prijken in Haarlems kleinste galerie en het is
hier dat Jacques wel wil worden geïnterviewd ter gelegenheid van de
Stripdagen. De mededeling dat er publiek bij is, zoals voor het evenement
met de organisatie afgesproken, verrast hem. Daar staat tegenover dat hij
er geen been in ziet om ten behoeve van de aanwezigen zijn verhaal in het
Engels te doen.
"Bon. Ja, je zou kunnen zeggen dat ik
zo langzamerhand ben uitgegroeid van een gretige, slechts nu en dan
rondtrekkende tekenaar tot een professionele reiziger', zegt Loustal.
"Ik ben net terug uit Brazilië en dat was al de derde keer dat ik in
Sao Paulo was in korte tijd. Dat komt omdat steeds meer gespecialiseerde
reisbladen me weten te vinden voor het maken van een getekende reportage.
Ik ben net in Senegal geweest. Meestal valt het samen met
tentoonstellingen. In het geval van Java betrof het een tentoonstelling
van mijn zeefdrukken in Yogyakarta. Ik weet nooit helemaal zeker of er ook
een boek uit zo'n trip komt. Die mogelijkheid heb ik wel, en in het geval
van Java kwam 't er ook van want ik liep in Java een complete shock
op."
Het verslag in beeld en kleur moet een
persoonlijk doel dienen, zo vindt Loustal. "Het is het in tijd
uitrekken van de momenten die je tijdens zo'n reis geniet. Ter versterking
van het vluchtige geheugen maak ik kleine schetsen, die ik bij voorkeur al
op de hotelkamer's avonds in aquarel uitwerk, want het geheugen is
verraderlijk. Ik heb waterverf bij me. Voor je het weet ben je de precieze
kleuren van zo'n trip naar Indonesië aan het vervormen. Tegenwoordig vind
ik die sketches zo intens en mooi dat het de plaats van het maken van
fotograferen op reis heeft ingenomen. Zo blijft de herinnering concreet.
Ik kan het niet overal: van reizen naar IJsland en New York heb ik niets
op papier. Tegenwoordig wil ik alles op papier hebben."
De 'reisverslagen' van Loustal wijken
nauwelijks af in sfeer en broeierigheid van de strips die hij maakt. Onder
zijn stilaan toch omvangrijke productie zitten twee toppers, De Gebroeders
Adamov en Besame Mucho. De laatste is een krachtige getroffen inside story
van de Parijse Rive Gauche-jazzscene, waarin enkele al dan niet vergeten
Amerikaanse muzikanten figureren. Heel duidelijk herkenbaar is tenorist
Barney Wilen, die zoals Loustal onthult vorige week zondag is overleden.
'Liberation, de krant, drukte een fors portret van hem af, met een flinke
tekening uit de strip van mijn hand. Wilen wilde niet altijd
geconfronteerd worden met het beeld dat ik van het muzikantenbestaan
schetste, of met het scenario van mijn schrijver Philippe Paringaux. De
drugs, de eenzaamheid... je kan er wel romantisch over doen, maar dat is
het niet."
Loustal blijft de strip trouw, zo maakt hij
duidelijk. "Je leert elke keer weer van het tekenen naar een verhaal,
maar het is een opgave om te produceren en te produceren. Voordat ik mijn
reisverhalen maakte had ik met mezelf afgesproken om een jaar vrij af te
nemen van het maken van een strip. Het zijn er twee geworden, dus... af en
toe bel ik Paringaux. 'Heb je al wat?' Nee, hup, telefoon neer. We praten
amper, voelen elkaar goed aan. Verder overweeg ik een roman te bewerken.
Nee, niet van een bekende Franse schrijver, zo je daar al de toestemming
vor krijgt. Ik heb een negentiende-eeuwer in gedachten. met zo'n ruime
tekst ben je wat vrijer."
"Bij mijn reisverslagen schrijf ik
wel, maar het is maar telkens een enkele zin. Ik ben niet goed in taal.
Loustal is tekenaar. En dan, inderdaad, reiziger. Ik ben nu voor de
derde keer in Haarlem en het bevalt me waanzinnig. Hier tref je je
collega's in een ongedwongen atmosfeer. Het is me nog niet gelukt om iets
van de stad op papier te zetten. Iedere keer gaat het bezoek me te snel.
Dat gebeurt me trouwens in toenemende mate. Je zit geen zes weken meer in
een land. Reizen wordt zo tot een verplaatsen van je lichaam, een
verandering van omgeving die je weer even lucht geeft."
© Haarlems Dagblad 03-06-1996, John Oomkes
|
|